–Vi er bekymret over utviklingen, sier statssekretær Johan Vasara (Ap) i Samferdselsdepartementet til Dagbladet.

De siste tre månedene har Luftfartstilsynet registrert en økning i antall meldinger om såkalte GNSS-forstyrrelser (Global Navigation Satellite Systems) mot flytrafikken i Øst-Finnmark. Slike elektroniske støysignaler fører til at GPS-signalene flyene bruker til å navigere blir blokkert.

Støysignalene hevdes å komme fra Russland.

Politiet bekymret

-Denne støyen har sin kilde øst for grensa i Øst-Finnmark, og det er ikke snakk om en legitim aktivitet, sier senioringeniør Nicolai Gerrard i seksjon for tilsyn og veiledning i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet til avisen.

Aldri før har forstyrrelsene av GPS-signalene i Øst-Finnmark vært mer omfattende. I hele 2020 ble det registrert 22 dager med bortfall av GPS-signaler, og i fjor sank antallet til 21. Så langt i år er det allerede registrert 25 dager med forstyrrelser, og 21 av disse er registrert de siste tre månedene.

–Vi tror dette har sammenheng med krigen i Ukraina, sier Gerrard.

Politiet i Finnmark har tidligere uttalt at de er dypt bekymret over de stadige forstyrrelsene av flytrafikken fordi de kan skape farlige situasjoner. Både Widerøe, Norwegian og SAS trafikkerer Øst-Finnmark.