1.2 millioner til Nordkapp

Helge Leiro Baastad, konsernsjef i Gjensidige.

Helge Leiro Baastad, konsernsjef i Gjensidige.

- Gjensidiges kunder i Nordkapp får 1,2 millioner kroner i kundeutbytte i år. Dette tilsvarer 14,1 prosent av det kundene betalte i forsikring i fjor. Dette forteller Helge Leiro Baastad, konsernsjef i Gjensidige i en pressemelding.

DEL

- For tiende året på rad har Gjensidige gleden av å dele ut et solid utbytte, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad.

I Gjensidige går mesteparten av dette til kundene. Gjennomsnittskunden får 2.675 kroner i kundeutbytte i år.

800 000 kunder i Norge

Gjensidige har 800.000 kunder i Norge, og de får 2,2 milliarder kroner i kundeutbytte.

28,7 millioner kroner går til kundene i Finnmark.

- Siden vi begynte å dele overskuddet med kundene, i 2007, har kundene fått over 19 milliarder kroner i

kundeutbytte, sier Baastad.

Dette er tiende året på rad kundene får utbytte.

Hva er bakgrunnen for kundeutbytte?

Den største eieren i Gjensidige er den kundestyrte Gjensidigestiftelsen. Stiftelsen videreformidler hele sitt aksjeutbytte fra

Gjensidige til selskapets norske skadeforsikringskunder.

Ordningen med Gjensidigestiftelsen og kundeutbytte har historiske årsaker. På 1800-tallet ble det dannet mange små, lokale forsikringsselskaper som ble eid av kundene. I nyere tid har nesten alle disse selskapene gått sammen i Gjensidige.

- Gjensidigestiftelsen viderefører kundenes eierskap, og det gjensidige forholdet mellom kunder, lokalsamfunn og forsikringsselskap, sier Baastad.

Gjensidigestiftelsen deler også ut store midler til samfunnsnyttige formål. Frivillige lag og organisasjoner kan søke om midler

Artikkeltags