Gå til sidens hovedinnhold

Raser mot veivesenets nedprioritering: – Dette får ekstreme konsekvenser for oss her nord

Statens vegvesen fjernet en viktig utbedring av flere fjellovergang i Nord-Norge fra prioriteringslista til Nasjonal Transportplan. Det vekker reaksjoner i nord.

(iFinnmark)

– Dette får ekstreme konsekvenser for oss her nord. Er ikke dette samfunnsøkonomisk galimatias, vet ikke jeg, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Bent-Joachim Bentzen (Sp), til NRK.

Han reagerer kraftig på at veiprosjektet «E6/E10 Åpne vinterveier» er fjernet fra Vegvesenets prioriteringsliste. Prosjektet innebærer å forbedre fjellovergangene E6 Saltfjellet, E10 Bjørnfjell og E6 Sennalandet og hadde en prislapp på 512 millioner kroner.

iFinnmark omtalte saken tidligere i høst:

Les også

Vil ikke prioritere noen store prosjekter i Finnmark: – Svært skuffende

Mye stengt

Sennalandet var stengt i 357 timer i vinter, mens Hatter var stengt i 221 timer. Sist E6 var stengt mange timer var i 2016/2017. Da var veistrekningene stengt henholdsvis i 287 og 92 timer.

Hver vinter må E6 over Saltfjellet stenge. I fjor skjedde det 141 ganger, noe som tilsvarer 82 døgn med stengte veier.

Bentzen er redd for konsekvensene dette får for næringslivet i Nord-Norge og vil ta saken opp med samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

– Dette var et kjempegodt forslag som ville bedret situasjonen betraktelig. Men så ser vi at prosjekter på Østlandet spiser opp disse pengene, sier Bentzen.

Les også

Denne bommen har aldri vært nede så ofte som i vinter

– Nådde ikke opp

Nasjonal Transportplan revideres hvert fjerde år og skal legges fram før påske 2021.

– Vi ønsker å prioritere dette så fort som mulig, når vi ser at det er rom for det. Men nå nådde det ikke opp, sier veidirektør Kjell Inge Davik.

Kommentarer til denne saken