Widerøe-sjef Stein Nilsen sier 18 av selskapets 23 kommersielle kortbaneruter går med tap og varsler rutekutt fra januar, ifølge E24.
– 18 av 23 kommersielle kortbaneruter vi driver i dag er ikke lønnsomme, sa Widerøe-sjefen under et debattarrangement om norsk luftfart i regi av Polyteknisk forening i Oslo sentrum mandag kveld.
Nilsen hadde håpet på kutt i flypassasjeravgiften i statsbudsjettet for 2019.
Frekvens eller rene rute-kutt
– Det skjedde ikke, så nå er det slutt og vi skrider til verket, sa han. I forslaget til statsbudsjettet ble det kun foreslått en liten justering fra 83 til 75 kroner for Europa- og innenriksruter.
Widerøe-sjefen vil ikke si om kuttet betyr redusert frekvens på ruter, eller om selskapet vil kutte ruter helt.
– Det har jeg ingen kommentar til nå, men det er noe vi skal jobbe med og forhåpentligvis avklare innen utgangen av november.
Endringene vil tre i kraft fra og med januar 2019, sier Nilsen til E24.
Allerede samme dag som regjeringen presenterte sitt forslag til statsbudsjett, tidligere i oktober, sendte Widerøe en pressemelding og uttrykte sin skuffelse. Regeringen varslet en reduksjon i flypassasjeravgiften. Widerøe sa reduksjonen var ikke stor nok.
Bekymret
I forbindelse med presentasjonen av regjeringens forslag til statsbudsjett uttalte Widerøe seg slik:
– Vi vil nå gå igjennom vårt tilbud og vurdere hvilke ruter som må reduseres samt hvilke destinasjoner som vil kuttes fra Widerøe-kartet. Widerøe vil komme tilbake til dette så snart dette er klart. Dette vil sannsynligvis ta noen uker.
I forbindelse med signalene om mulige kutt fra Widerøe uttrykte varaordfører i Narvik, Geir-Ketil Hansen bekymring:
– Vi har en god dialog med Widerøe, og de lovnadene vi har fått fra dem er at de satser på rutene mellom Evenes og Bodø, og de skal være permanente ruter. Samtidig er vi veldig klar over at rutene som er så viktige for oss er rent kommersielt drevet. Det er ikke snakk om statlig subsidierte FOT-ruter, så vi blir urolig når de går ut slik de gjør nå, sier Geir-Ketil Hansen.
I 2017 ble to avganger fra EVenes til Bodø lagt ned, og det utviklet seg det som fra Narvik ble beskrevet som en krise.
Flere begynte da å kjøre til Bodø, heller enn å fly. Årsaken var enkel – tok man fly ble en tur til Bodø fra Narvik en heldagsaffære, og klokken nærmet seg, og kunne lett passere, midnatt før man var tilbake.