Verdens beste mediekonsern

Best: Dette bildet viser en del av Amedia-lederne som besøkte Alta og Finnmark denne uka. Amedia har satset kraftig på gode produkter, og vil komme med flere nyvinninger fremover.

Best: Dette bildet viser en del av Amedia-lederne som besøkte Alta og Finnmark denne uka. Amedia har satset kraftig på gode produkter, og vil komme med flere nyvinninger fremover.

Derfor vokser Finnmark Dagblad, Finnmarken og Finnmarksposten.

DEL

Ukeslutt (iFinnmark) Stadig flere abonnerer på Finnmark Dagblad, Finnmarken og Finnmarksposten, kan man se ut fra opplagstallene som ble offentliggjort sist onsdag. Sammenliknet med samme tidspunkt i fjor har oppslutningen økt for alle de tre avisene i Finnmark som eies av mediekonsernet Amedia.

I Finnmark er veksten til Amedia i en særklasse, mens man ser andre aviser i fylket sliter med oppslutningen. Stadig flere tegner abonnement og følger med på det vi leverer. Det er utrolig stort for oss, for det er ingen selvfølge. De siste årene har vi nemlig vært ute på en skikkelig tøff reise. I 2015 måtte vi brette opp ermene, da lesertallene og oppslutningen raste. De økonomiske resultatene uteble som en følge av dette. Det siste er en viktig forutsetning for å kunne videreutvikle og satse. Kun få år etter er vi på rett vei. For Finnmark Dagblad er opplaget nå tilbake på det høyeste nivået siden 2011. Finnmarksposten har ikke hatt så høyt opplagstall siden starten på 90-tallet, mens Finnmarken har hentet inn 2014-nivået.

Den største æren for denne utviklingen skal dyktige ansatte ha. Situasjonen i 2015 stilte store krav til endringsvilje og nytenking. Vi har bygget opp en satsing basert på data og innsikt, og vi har lagt store ressurser i en massiv videotjeneste. Vi bruker data for å polere våre papiraviser og våre nettaviser, slik at vi leverer mer av det dere lesere vil ha, og mindre av det de færreste ønsker. Derfor er for eksempel de gamle fotballreferatene erstattet med direktesendte fotballkamper. Folk ønsker å se det når det skjer, og ikke få det referert i ettertid.

Selv om mye skjer lokalt, så er også mediekonsernet Amedia, som våre tre aviser er en del av, svært delaktig i den gode utviklingen. Det er ikke uten grunn at Amedia besøkes av medier fra hele verden. Måten vi jobber med data, innsikt og analyse er nærmest uten sidestykke. Å fokusere ressursene på disse områdene med den enkle strategien «journalistikken som forretningsidé», har gjort at Amedia som helhet nå har 600.000 abonnenter og stadig vokser videre.

«Direktesport» er blitt landets største leverandør av direktesendt sport, og Amedia har satset kraftig på å videreutvikle denne tjenesten for å gjøre den enda bedre. Det vil komme stadig nye tilbud for deg som abonnent.

Som en digital spydspiss og «Årets mediehus» i 2018 har vi i Finnmark denne uken vært så heldig å ha besøk av hele konsernledelsen og topplederne i alle avisene. Her har vi fått vist frem vår måte å jobbe på, og våre utfordringer for lederne. I tillegg har vi fått mange nye finnmarksvenner ute i Medie-Norge. Vi har vist dem kongekrabbefiske, Seiland nasjonalpark, lokal næring og samisk kultur, og de har til og med blitt eksponert for konsert med det legendariske Karasjok-bandet Intrigue.

Det som er mest imponerende er den fantastiske lagfølelsen blant alle disse 73 abonnementsavisene. Jeg har jobbet i flere andre mediekonsern, men har aldri sett lignende. Mens det ofte blir slik at det er de største som får alt fokus, mens de mindre selskapene blir vanskjøttet, har Amedia et system hvor man utvikler løsninger, piloterer dem i noen titler og så ruller ut det samme til alle. Også de mindre selskapene, som ikke nødvendigvis tjener mest penger, blir sett og heiet på.

Det er en vinneroppskrift som skaper engasjement og entusiasme. Og med eierskapet til Amedia, Amedia-stiftelsen, er det ingen kapitalister som skal hente ut overskuddene. Alle pengene vi tjener i Amedia-konsernet går til å utvikle konsernet, og til syvende sist lage enda bedre produkter til dere som brukere.

Dette jobber vi kontinuerlig med, og får muskler og rammevilkår for å stadig levere bedre produkter. Blant annet har dere nå fått tilgang til en ny app som gir dere en helt ny nyhetsopplevelse, hvor dere kan velge ut hvilke steder og emner dere vil ha nyheter og varslinger om.

På innholdssiden er en av våre mest erfarne reportere nå i gang med en svært spennende lokal podkastserier som garantert kommer til å gi gåsehud! Vi lager også en bildeløsning for å kunne vise dere vårt rikholdige billedarkiv på en helt ny måte, med støtte fra Medietilsynet, og vi kommer med nye og spennende videoformater.

I bunnen ligger selvsagt alltid nyhetsdekningen, og når noe skjer i Finnmark, skal det ikke være noe bedre sted å få vite om det enn hos oss.

Som abonnent på iFinnmark kan vi love deg nyvinninger og innovasjon som gjør at det aldri blir kjedelig å være abonnent, og det at stadig vil komme nytt innhold og nye formater som skal begeistre og overraske.

Vi lever i en global konkurranse mot Netflix, Facebook, HBO og andre aktører. Dersom vi skal klare å videreutvikle oss i fremtiden, må produktene våre være så gode at vi når opp i den konkurranse. Vi har alle forutsetninger for å klare det!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags